Chcąc uzupełnić bądź wymienić olej musimy pamiętać o kilku przykazaniach:
Nie powinniśmy mieszać olejów różnych
gatunków (mineralny / półsyntetyczny /
syntetyczny);Dopuszczalne jest mieszanie olejów tylko o tej
samej klasie lepkości (5W-50 z 5W-50, 10W-40 z 10W-40 itd.)Wraz ze
zwiększającym się przebiegiem samochodu (oczywiście jeśli zaczynają
pojawiać się „olejowe kłopoty" ciągłe dolewki, wycieki, hałas
z silnika) możemy zmienić rodzaj oleju, gdzie raczej zaleca się wymianę
na oleje niższych klasy (0W... -> 5W... -> 10W...
-> 15W...)
zastosowanie oleju wyższej klasy jakościowej (głównie
syntetyki 0W-40, 5W-40)
w mocno wyeksploatowanych silnikach na olejach mineralnych lub
półsyntetycznych może doprowadzić do wypłukania istniejących
osadów a w rezultacie do utraty szczelności silnika;
BEZWZGLĘDNIE PRZY KAŻDEJ WYMIANIE OLEJU WYMIENIAMY RÓWNIEŻ FILTR OLEJU !!
Bez problemu można stosować oleje innych producentów (Comma), ale z zachowaniem wymogów producenta auta (co do specyfikacji olejów). Wszystkie informacje można znaleźć w książce obsługi samochodu.
Czym zalać ?
COMMA !! - TO JASNE !! Oleje tej firmy są produkowane z
zachowaniem najwyższych standardów jakościowych w Anglii. Są
szeroko stosowane przez angielskie teamy wyścigowe a to najlepiej
świadczy o ich jakości albowiem właśnie na wyspach znajduje się kolebka
i stolica motor sportu na naszym kontynencie.Aby być w 100% pewnym,
jaki olej jest potrzebny Twojemu silnikowi, należy zajrzeć do
instrukcji obsługi samochodu. Tam podane są specyfikacje
olejów, które pasują do Twojego silnika.
Śpij spokojnie....
Wykwalifikowany personel Inter Cars z łatwością wskaże olej Comma do
twojego samochodu.
Głodny wiedzy ? Chcesz wiedzieć więcej ? |
OK. zaczynamy......
Chcesz kupić olej, obejrzyj dokładnie opakowanie....
Znalazłeś już „SAE" ? (np. SAE 15W 40)
"SAE" jest to skrót nazwy amerykańskiego związku
inżynierów samochodowych (Society of Automotive Engineers).
Ten związek ocenia właściwości lepkości olejów silnikowych
oraz dzieli je na klasy SAE.0W-40, 5W-40, 10w-40 ...15W-40 - Enigma ??
Rozszyfrujmy te skróty...Liczba „W"
0W..., 5W..., 10W..., 15W..., 20W...
Pierwsza liczba - a więc np. 0 lub 5 czy 10, 15 ...itd., mówi o tym jak płynny jest olej przy zimnym silniku („Liczba W" = Winter czyli zima) czym niższa liczba „W", tym bardziej płynny jest olej w niskiej temperaturze. Tym lepiej dla silnika. Szybciej zaczyna wędrować po zimnym silniku a tym samym smarować zaraz po „uruchomieniu". Jednym słowem chroni go przed zatarciem w lodowate dni.
Przy opisie lepkości możemy stwierdzić, czym liczba
oznaczająca lepkość jest większa, tym olej jest mniej płynny = bardziej
lepki np. 15W, 20W (w ostrą zimę o konsystencji miód, smoła)
Poruszenie współpracujących części w silniku np. w -20 jest
mocno utrudnione.
Silnik tak na to reaguje jak byśmy grali w koszykówkę ubrani
w płaszcz i kalosze...
Druga liczba...po liczbie „W"
np 30, 40, 50 lub 60 podaje płynność oleju przy wysokiej temperaturze.
Także tu obowiązuje zasada - czym niższa liczba w oznaczeniu,
tym lżej pracuje silnik, jednak także - czym wyższa ta liczba - tym
bardziej może być obciążony silnik. Jest to warstwa chroniąca silnik
przed zatarciem (film olejowy)
Oleje, które pokrywają tylko jedną klasę lepkości SAE
nazywamy olejami jednosezonowymi (monograde) np. SAE 30, 40 albo SAE
W30, SAE 40 albo SAE W40 itd.
Oleje, które pokrywają kilka klas lepkości nazywamy olejami
całorocznymi albo wielosezonowymi - wspomniane wcześniej SAE 15W-40.
Znaczone są zarówno: klasa lepkości przy zimnym starcie
(pierwsza liczba W), jak i klasa lepkości przy wysokiej temperaturze
(druga liczba po liczbie W). Te dwie klasy dzielone są litera W, z tego
wynikają oznaczenia jak np.:
SAE 15W40, SAE 0W30 albo 10W60
Coś jeszcze?
API ? Co to znowu ?
Amerykański Instytut Naftowy API (American Petroleum
Institute) kwalifikuje jakość olejów. API tworzy
klasyfikacje w zależności od warunków eksploatacji
silników, dzieląc na silniki benzynowe i Diesla.
W przeciwieństwie do klasyfikacji SAE, która została
opracowana przez przemysł samochodowy, API jest klasyfikacją przemysłu
naftowego.
Oznaczenie API jest prawie na każdym pojemniku z olejem i wygląda np.
tak: API SL/CF
Co dokładnie oznacza API SL/CF ?
więc instytut API rozwinął następującą klasyfikacje:
Pierwsza litera za API to zawsze albo S albo C.
S = oleje do silników benzynowych.
C = oleje do silników Diesla.
Druga litera to klasa a w zasadzie jakość oleju. Czym litera jest
dalsza w alfabecie, tym wyższa jest jakość oleju. Najwyższe
specyfikacje API są właśnie SL-SM/CI-4.
Klasy API są definiowane następująco:
Klasyfikacja API dla silników benzynowych - klasyfikacja od
początku powstania do dnia dzisiejszego.
Prehistoria.....
SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających.
SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych
przed 1958r.
SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60
SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki
samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70);
SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych.
SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych.
SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem
osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych
SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące
odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji.
SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze
parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza
współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność
paliwa.
SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ.
Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała
ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju
i paliwa.
SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do
benzynowych silników aut osobowych.
Ta sama ewolucja spotkała oleje do silników Diesel.
Klasyfikacja API dla silników Diesla:
CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem
CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem.
Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku
do olejów klasy CA.
CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak
i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią
przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych.
CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla.
CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych,
pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak
i niskiej prędkości obrotowej.
CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników
wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych
paliwem o niskiej zawartości siarki.
CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników
wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem,
zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości.
CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników
wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII
CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy
CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników
Diesla;
CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od
roku 2001;
CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona
w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych,
wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla
przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych
substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w
nowoczesne systemy oczyszczania spalin.
I chyba najbardziej istotna dla nas klasyfikacja.....
- ACEA
Europejski odpowiednik SAE ale tak naprawdę nazywa się ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) Asocjacja europejskich konstruktorów samochodowych.
ACEA testuje oleje według "europejskiego systemu zachowania
jakości dla olejów silnikowych" albo w oryginale brzmi to
EELQMS = "European Engine Lubricant Quality Management System".
Tutaj musimy zwrócić szczególna uwagę na fakt,
iż, system ten jest jednak bardziej rygorystyczny niż amerykański
system API.
Klasyfikacja ACEA dzieli oleje według zastosowania w następujący sposób:
ACEA A = dla silników benzynowych
ACEA B = dla silników Diesla w samochodach osobowych (Light
duty Diesel Engines, wszystkie silniki Diesla o mniejszej pojemności)
ACEA E = dla wszystkich "ciężkich silników" Diesla jak np. w
ciężarówkach
Za literą oznaczającą przeznaczenie dla odpowiedniego typu silnika jest umieszczana cyfra, która klasyfikuje jakość oleju w sposób podobny do klasyfikacji API.
Czym cyfra jest wyższa, tym wyższa jakość oleju.
Za tą cyfrą, dzielony przez myślnik podany jest rok wydania danej specyfikacji.
Silniki benzynowe:
Silniki Diesla dla samochodów osobowych:
Silniki Diesla dla samochodów ciężarowych oraz innych ciężkich maszyn: